Tävlingsguide

Slöinge tennis klubb tävla

Föräldrarguide – barn som vill tävla i tennis

Denna information vänder sig till Er föräldrar i Slöinge Tennisklubb som har barn i klubbens barn och ungdomsverksamhet och som är nyfikna på att prova att börja tävlingspela i tennis. Börja alltid med att anmäla barnet till klubbens interna tävlingar. Se hemsida, FB och informationstavlan i tennishallens foajé.

Externa tävlingar

Nästa steg när ditt barn börjar bli lite varm i kläderna och själv frågar efter fler tävlingar är det läge att stämma av med tränarna i klubben vilka tävlingar som är lämpliga att anmäla sig till. Förutom att ta hänsyn till tävlingar i närområdet (Falkenberg, Halmstad, Varberg) rekommenderas starkt att hitta tävlingar som arrangerar poolspel, vilket är att föredra när du är ny i ditt tävlande. Den stora fördelen med poolspel är att barnen få spela flera matcher oavsett resultat. Segraren i varje pool går sedan oftast vidare till ett slutspel. Ha som mål att i första hand försöka hitta just poolspelstävlingar.
Anmälningsavgiften till varje tävling ansvarar Ni själva för.

Seriespel

Denna spelform är något vi rekommenderar starkt. Dels känslan att få spela i ett lag, och kunna stötta varandra, dels spelformen, som är enkel, dvs. man spelar 2 x 25 minuters matcher i 10 års klassen och i J13 serierna. I denna spelform kan barnet dessutom få stöd och råd i sidbytena av lagledaren för laget inne på banan. (någon spelares förälder). Klubbens tränare meddelar när vi tycker att Era barn är mogna att medverka i denna tävlingsform.

Klassindelningar

FS10 eller PS 10 betyder Flicksingel 10 resp. Pojksingel 10, och att du får vara med upp till 10 års ålder. Man räknar det året då man fyller 10 år och spelar i den klassen hela året ut även om du fyller år tidigt på året. Du får givetvis vara yngre. 10-årsklasserna brukar vara de lägsta åldersklasserna.

Vad krävs av dig som spelare vid externa tävlingar?

Tyvärr är tennissporten en av få sporter där man märkligt nog ganska ofta inte har domare på tävlingarna. Därför är det viktigt att du kan räkna, och har hyfsad koll på vilka regler som gäller i tennis. Tävlingsledare finns dock alltid på plats. Räkna gärna högt så håller ni lättare koll på aktuell poängställning. Det är helt OK att göra underservar, men kom ihåg att du inte får studsa bollen innan serve. Om du av någon anledning inte kan komma till matchen så måste du ringa i god tid
till tävlingsledningen så inte din motståndare får köra till tävlingen i onödan. Det fina och trygga med att börja spela Slöinges interna tävlingar är att det alltid finns ledare på plats som hjälper till med allt det praktiska, exempelvis domarhjälp.

Tävlingslicens

Krävs, gå in på nedan länkar för mer info.
Svenska Tennisförbundet (tournamentsoftware.com)

Att vara förälder på matcher

Här följer några praktiska tips att tänka som förälder när du följer med ditt barn på tennismatch. Hälsa gärna på motståndarens föräldrar före matchen. God föräldrakontakt är värdefullt på många sätt i barnens fortsatta tävlande. Det är olämpligt att applådera om motståndaren missar, liksom att applådera under pågående spel. Heja gärna på ditt barn men tänk i så fall på att applådera också när motståndaren spelar bra.

Det är absolut förbjudet att ge råd under spel. Tillrop som ”bra”, ”kom igen” är tillåtna, men inte ord eller tecken rörande hur ditt barn ska spela. Vid spel utan domare dömer spelarna själva enligt principen ”var och en dömer sin sida”. Ni kommer bli vittne till felaktiga domslut, men det är bara att gilla läget och inse att det är svårt för barnen att alltid se rätt. Medvetna feldomslut är sällsynta. Ni får absolut inte lägga er i. Barnen ska lösa problemen själva. Kommer barnen inte överens skall tävlingsledningen tillkallas. Om spelarna är oense om poängställningen, kan man dock om båda föräldrasidorna är ense, ingripa. Enligt reglerna gäller att man går tillbaka till den senaste poängställning båda spelarna är
överens om. Vid spel med domare gäller naturligtvis att domaren dömer utan att vare sig föräldrar eller spelare lägger sig i domsluten. Det viktigaste i detta läge är inte vem som vann just den bollen utan att barnen får möjlighet växa och mognar som människor genom att lösa situationen själva.

Se positiv ut och försök sitta eller stå på samma plats hela matchen. Det skapar trygghet för ditt barn. Ditt kroppsspråk avslöjar dina känslor, och ditt barn läser dig som en öppen bok. För både barn och föräldrar är det viktigt att komma ihåg att ni är värdiga representanter för Slöinge TK, när ni är ute på tävlingar. Efter match är det viktigt att inte direkt gå in på diskussion kring matchen. Tennismässigt vill vi inte att ni analyserar med barnet, utan istället tar ett resonemang med tränaren, när ni kommit hem. Om ditt barn betett sig olämpligt eller osportsligt, är det viktigt att ta upp problemet till
resonemang, men som sagt först när ”känslorna lagt sig”.

Efter matchen gratulerar du motståndaren om han eller hon vunnit och önskar lycka till i den fortsatta turneringen. Har motståndaren förlorat säger du några berömmande ord. När ni lämnar en tävling, säg adjö till tävlingsledningen och strö lite beröm, om ni tycker att tävlingen har varit bra skött.

www.tennisstockholm.se finns en utmärkt PDF-fil, som handlar mer allmänt om vad det innebär att vara tennisförälder. Läs den gärna. Länk: http://www.tennisstockholm.se/Portals/0/Tennisforalder.pdf

Tävlingsguide – för utskrift